25 juni 2021

Laatste keer Veldvarkensvlees

 Door mijn dialoog met Asbjörn over het al dan niet verderfelijk effect van vlees eten krab ik mij toch wel even op het hoofd wanneer ik weer zo'n bulk vlees insla voor in m'n vriezer. Dat gebeurt zo gemiddeld drie keer per twee jaar schat ik. En dat komt dan van de jager, van boer Dirk of van Veldvarkens. En een dezer dagen verwachtte ik weer een bunch van 15 kilogram varkensvlees. 
Ik had mij wat verdiept in de negatieve effecten van vlees eten en die betreffen toch vooral de wijze waarop het voer voor ons vleesvee wordt geproduceerd; denk maar aan de sojateelt in voormalig oerwoudgebied en de onafzienbare maisvelden. Ik troostte mij voor wat betreft mijn vlees dat daar in geen van de drie bronnen sprake van is. Bij veldvarkens gaat het om het verstrekken van die beruchte 30% van het geproduceerde voedsel dat wordt weggegooid. Deze varkens krijgen onverkocht brood, fruit en zelfs meel. Op hun facebook site kun je een indruk krijgen. Helaas stoppen ze met de leverantie aan derden. Het is ook wel heel veel werk voor hun. Inmiddels heb ik die vijftien kilo weer binnen en knorren mijn vriezers me geruststellend toe: "eet smakelijk baas!"  

Geen opmerkingen: