14 juni 2021

Foetaal calf serum

 Vandaag was ik op bezoek bij een hoog bejaarde voormalig werknemer van het RIV en zijn echtgenote, beiden ver in de 90. Via een gezamenlijke bekende was het contact tot stand gekomen. Toen ik hoorde dat deze meneer bij het RIV met de paarden had gewerkt was mijn nieuwsgierigheid gewekt. "Hoe zou dat in z'n werk zijn gegaan? " vroeg ik mij af. In de eerste 10 jaar van mijn werkzaam leven heb ik ook veel met proefdieren gewerkt, maar nooit met van die reuzen als paarden. Het waren toch vooral muizen, cavia's en konijnen, een enkele keer met goudhamsters en zelfs een keer met een chimpansee, maar bij die laatste kwam ik er natuurlijk zelf nauwelijks aan te pas; ging toen om het testen van het eerste NLse Hepatitis-B vaccin dat ik gemaakt had in het instituut van het CLB.
Vanmorgen was ik bij het hoogbejaarde echtpaar op de koffie en vertelde meneer over de gang van zaken, over de dingen die hij had gedaan bij het RIV. In die tijd bestond er nog geen vaccinatie tegen Tetanus en werd bij een mogelijke infectie met deze bacterie preventief passief geïmmuniseerd met antistoffen van het paard tegen deze bacterie. Mijn gastheer was betrokken geweest bij de immunisatie van de paarden met de Tetanus bacterie en het afnemen van bloed bij de paarden en vooral ook de verzorging van deze proefdieren. Wat er daarna met het bloed gebeurde wist hij niet precies. Maar hij had ook bloed afgenomen bij pasgeboren, nuchtere kalveren voor de Polio diagnostiek. En dat was voor mij een eye opener. In de tijd dat ik met weefselkweek werkte gebruikten we foetal calt serum als bestanddeel van het kweekmedium voor de cellen. En ik had nooit bedacht dat daarvoor pasgeboren, nuchtere kalveren werden gebruikt. Natuurlijk is het bloed van een pasgeboren kalf nog foetaal bloed. Ik had destijds in mijn onwetendheid gedacht dat de moederkoe moest worden geslacht om dergelijk serum te prepareren.
Er was zelfs een fotoboek voorhanden dat ik kon bekijken; imposant die foto's van zoveel jaren geleden. 
Na een uurtje nam ik afscheid; was een gedenkwaardige ochtend.

Geen opmerkingen: