21 februari 2017

Stemmen uit zee

Ongehoord toeval; kreeg ik het leesadvies van mijn vriend Peter C. om dit boek van de Afrikaanse historicus Daniel Sleigh te gaan lezen, daar heeft het Rijksmuseum juist nu een tentoonstelling geopend die over het begin van de kolonisatie van Zuid Afrika gaat. Helaas heb ik geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid die ik als "Vriend van het Rijksmuseum" heb om voorafgaand deze expositie te bezoeken; er zouden deskundigen zijn die "de vrienden" en andere genodigden te woord zouden staan indien gewenst. Maar toch, ik ga deze tentoonstelling zo spoedig mogelijk bezoeken.
Het boek is heel indringend; naar mate ik meer in het verleden duik - denk o.a. aan de boeken van Auke van der Woud over de negentiende eeuw - realiseer ik me in wat voor paradijselijke situatie wij hier in dit tijdsgewricht leven. In die kolonie was het leven voor vrijwel iedereen en met name voor de oorspronkelijke bewoners, een hel. Ik kan het niet beter verwoorden dan in de hier gekoppelde recensie is gedaan. Maar het blijft een intrigerend boek; dank voor het leesadvies Peet! En ik kan het eenieder die in geschiedenis is geïnteresseerd van harte aanbevelen.

Geen opmerkingen: