17 maart 2016

Wandelen in het land mijner voorvaderen

Op een plein in Nijkerk lagen enorme eieren verspreid.
Daar waren de ganzeneieren niets bij vergeleken.
Van mijn aangetrouwde achterneef Karel dV, amateur genealoog heb ik een uitgebreid schema gekregen van mijn voorouders in alle lijnen dus zowel van moeders kant als van vaders kant. Onlangs bij het bezoek aan mijn achter-achternicht had ik dit werkje ook bij me en konden we na enig gepalaver met trouwboekjes en oude namen achterhalen welke van onze overgrootmoeders nou nichten waren van elkaar.
Mijn vader is het resultaat van "de kruising" van twee inteeltlijnen; alle voorouders van zijn vaders kant komen uit Nijkerk e.o. en alle voorouders van zijn moeder uit Oostzaan. Mijn moeder niet, haar voorouders komen van alle kanten; o.a. Zeeland, Friesland en de Veluwe. Mijn vader voelde zich vooral verbonden met Oostzaan; mijn liefde voor dat platte Noord-Hollandse land heb ik daar van overgehouden. Die verbondenheid met Nijkerk voel ik zelf behoorlijk sterk, althans sterker dan mijn vader. Met broer Jan heb ik een paar jaar geleden de boerderij van onze achter-achterneven opgezocht en met die familie gesproken.
Voor vandaag had Roos een wandeling bedacht van Amersfoort Vathorst naar station Nijkerk. En daar waar ik verwacht had dat het toch vooral door stadsgebied zou lopen liepen we ook door het Veluwse boerenland; het land mijner voorvaderen zoals ik memoreerde. Hier in de buurt ligt Sligtenhorst, een oude buurtschap waar mijn overgrootmoeder vandaan komt, de verbindende schakel met de familie van der H. van de boerderij alhier.
Het was mooi weer; we waren vrij laat van huis gegaan maar het was maar een korte wandeling. Het laatste stuk liep langs de weg; we kozen voor een stuk binnendoor en kwamen uiteindelijk in Nijkerk met de kerk en haar mooie witte toren die je vanuit de trein altijd zo fraai kunt zien. Leuke winkelstraat met nieuwe in oude stijl gebouwde panden. Op het plein lagen eieren, nog groter dan de ganzeneieren die ik dinsdag in Edam heb opgehaald. Natuurlijk goed voor een malle foto.
Gezien het mooie zomerse weer verwachtte ik dat er vast wel een ijssalon open was en dat was het geval!
Toen we met de trein terug reden wierp ik nog een blik op de boerderij van mijn verre familieleden.

Geen opmerkingen: