10 maart 2016

Wandelen, dat is gezondheidszorg!

Toen ik afgelopen dinsdag zo bij de dokter op de behandelbank lag kwam ik met hem in gesprek. Hij vroeg mij of ik nog veel aan beweging deed. Mijn wat uitgedijde gestalte deed hem misschien wat twijfelen. Maar toen ik enthousiast vertelde dat wandelen onze grote hobby was kwam hij met de opmerking dat lifestyle en met name lichaamsbeweging meer dan 50% uitmaakt v.w.b. gezond zijn en blijven, mijn stokpaardje dus. Ik was zo ingenomen met deze bevestiging van wat ik al meer dan 40 jaar van mening ben en ook probeer uit te dragen. Maar ja, die wat uitgedijde gestalte was Roos ook al opgevallen. Dus maar weer eens minder eten en flink aan de wandel.
Vandaag had ik een VvE dag; 'smorgens een offertegesprek met een schildersbedrijf en om 14.00 uur zou er een nieuwe watermeter voor de flat worden geplaatst en daar zou ik voor als huismeester fungeren. Maar tussen die twee afspraken door liep ik kordaat door het bos te wandelen; lekker stevig tempo en in gedachten bij dat gesprek met dokter Jos. En toen bedacht ik mij dat dit dus echte gezondheidszorg is; bezig zijn met je gezondheid. En dat alles wat wij "gezondheidszorg" noemen is feitelijk ziekenzorg. En wat we "preventie" noemen in het kader van bevolkingsonderzoek, is, afgezien van schoonwater voorziening en vaccinatie, niets meer dan vroeg-diagnostiek waarvan het maar sterk de vraag is of je het de onwetende bevolking aan mag doen vanwege de ongewenst bij-effecten.

Geen opmerkingen: