29 augustus 2011

De Academische Boekengids (ABG)

Al enige tijd geleden gaf ik in dit Blog al aan dat ik een gedegen wetenschapsbijlage zo miste en dat één van de redenen was om geen abonnement op een krant meer te willen. Welnu, mijn goede vriend Dick had voor mij onlangs een aantal exemplaren van de ABG, de Academische Boekengids, een gratis blad waarin vooraanstaande wetenschappers nieuwe wetenschappelijke boeken bespreken. Welnu, deze uitgave maakt voor mij het ontberen van genoemde Bijlages alsmede van Intermediair, geheel goed! Dick had de ABG verkregen via zijn abonnement op Vrij Nederland.
De ABG van september vind ik eigenlijk van begin tot eind buitengewoon interessant, maar vooral het artikel over sterrenstof; het ontstaan van het leven uit sterrenstof, een onderwerp dat mij al meer dan dertig jaar heeft bezig gehouden. Dit artikel inspireert mij om mijn gedachten over dit onderwerp, die ik al eens eerder heb proberen te formuleren in deze Blog, nader uit te werken en misschien nog wel aan te bieden aan een wetenschappelijk tijdschrift of te bespreken met een wetenschappelijk werkende deskundige op dit gebied.
Het artikel van de hand van Xander Tielens, hoogleraar Fysica en chemie van het interstellaire medium aan de Universiteit Leiden maakte voor mij duidelijk dat de fase van het "ontsteken van het leven" nog onbekend is en dat het verbazend wordt gevonden dat leven zich onmiddellijk ontwikkelde toen de omstandigheden daarvoor aanwezig waren. Mijn hypothese aangaande auto-katalytische kringprocessen (Stuart Kauffmann is de auctor intellectualis van dit concept, zie: "At home in the universe") die "vanzelf" emergeren, opduiken in afkoelend sterrenstof, tenslotte niets anders dan een buitengewoon heet, hyperreactief chemisch mengsel in de vorm van een plasma, waarin de afkoeling juist de drijvende chemische kracht is, vormt hiervoor de basis. Dat zou ik graag als hypothese willen overdragen aan de wetenschappelijke wereld. 

Geen opmerkingen: