05 augustus 2011

Jan Pietersz. Coen


Deze week was ik Hoorn en zag aldaar het imposante standbeeld van Jan Pietersz. Coen, een naam die bij mij eerlijk gezegd geen negatieve associaties opriep. Maar Roos, die als trouw volger van het nieuws goed op de hoogte is van hetgeen de mensen beroert wist te melden dat dit beeld omstreden is. En inderdaad, daar is alle reden voor. JPC kan beter vergeleken worden met Himmler dan met Albert Schweitzer zal ik maar zeggen. Een historisch overzicht van zijn vreselijke daden op de Banda eilanden, die veel gelijkenis vertonen met het systematisch uitmoorden zoals Hitler en Stalin dat zo uitbundig deden in de twintigste eeuw ontluisteren de naam van "de held Coen". BAH, wat heeft de westerse wereld toch een onheil aangericht in de koloniale tijd.
Het bordje, zoals ik dat fotografeerde zal naar alle waarschijnlijkheid worden vervangen; het ware beter wanneer we het standbeeld verwijderen en ergens in een vergeethoek opslaan. Een door NL geplaatst herdenkingsmonument op de Banda eilanden zou ons sieren. Dus, weg met Coen.

1 opmerking:

11Science zei

En dan lees ik vandaag dat JPC inderdaad van zijn sokkel is gedonderd. Terecht!