14 augustus 2011

Twee aanradertjes

De beroemde architect Frank Lloyd Wright
Dit regenachtige weekend heb ik mij onledig gehouden met het lezen van twee boeken die mij werden aangeraden. Allereerst het boek: De vrouwen, van de Amerikaanse schrijver Boyle, handelend over het (sex)leven van 'swerelds beste architect (eigen woorden van FLW), Frank Lloyd Wright, voorwaar een "vitaal" man. Het beeld dat opstijgt uit het boek is dat van een bon vivant met een fantastisch (pro)creatief talent; dol op zichzelf en dol op vrouwen en met een enorm gat in z'n hand. Doet me wat aan Rodin denken, die had ook zo'n rücksichtslose manier van omgang met de wereld om zich heen. Dit boek was mij, hoe kan het anders, geadviseerd door mijn vriend en architect Peter C.
En het tweede boek, mij indirect aangeraden door Bart-Jan Spruyt, via een column in Elsevier was "Het negende uur" van de hand van Pieter Nouwen en handelend over een onderwerp waar ik ook al lang mee worstel: hoe kun je als agnost zo diep geroerd worden door de Mattheus passion van Johann Sebastian Bach. Bij Nouwen leeft de vraag of je de Christusrol in de genoemde Mattheus passie als niet-gelovige wel met diepgang kunt zingen.
Van beide boeken heb ik intens genoten, mede dankzij de Bibliotheek Bilthoven!

Geen opmerkingen: