19 oktober 2022

Monteverdi

 De Orfeo van Monteverdi vind ik zo ongelooflijk mooi; deze prachtige muziek wordt algemeen beschouwd als de eerste Opera ooit, maar volgens Roos was er nog eentje eerder. Is verder niet van belang, de indringende klaagzang is zo mooi. Eigenlijk had ik verder nooit de moeite genomen om me verder te verdiepen in zijn muziek, maar soms moet je iets besluiten en zo ben ik begonnen met zijn beroemde madrigalen, uiteraard in uitvoering met Jordi Saval een uitvoerder van renaissance muziek bij uitstek. En ik kan niet anders constateren dan dat ik mezelf tekort heb gedaan door dezemuziek niet eerder tot me door te laten dringen. Kennelijk moet de tijd daar zijn want de muziek is nog net zo melig als in vroeger tijden, maar ik geniet er nu wel degelijk van!

Geen opmerkingen: