11 oktober 2022

Afwijkend gedrag

Bloeind struikje tussen verdroogde
en uitgebloeid struikjes

In een groep individuen van de zelfde soort vind je altijd afwijkende exemplaren, dat is de kracht achter de natuurlijke selectie. Daar zie je in het algemeen niets van omdat ze fenotypisch gelijk zijn aan elkaar, maar soms is het genotypisch verschil wel degelijk fenotypisch manifest en valt het op dat er een afwijkend exemplaar tussen zit. Zo zijn er door minutieus gepriegel mutanten gevonden van het fruitvliegje, vanaf die tijd een geliefd proefdierken voor genetische experimenten in de biologie. In de natuur zie je dat ook wel bijvoorbeeld de variatie die je ziet bij de struiken en de bessen van de sleedoorn zo is mij opgevallen.
Nu liep ik vandaag door het Houdringhebos en zag daar in een heideveldje tot mijn verbazing een piepklein struikje bloeiende heide tussen allemaal verdorde en uitgebloeide soortgenoten en bedacht ik mij dat hier wel eens sprake kon zijn van een dergelijke mutatie en is dat nu gunstig in het geval van de klimaatverandering dan kon dat wel eens een soort worden die de overhand gaat krijgen onder de heidestruikjes.
Mijn camera is niet geweldig dus u zult maar van mij aan moeten nemen dat het genoemde struikje helder bloeide; is op de foto wat moeilijk te zien.

Geen opmerkingen: