28 maart 2020

Elshof

De eerste wandeling die ik hier in Wijhe maakte, na een advies van een buurtgenoot c.q. medelid van de bridgeclub had ik half en half Elshof als doel gesteld. Ik dacht namelijk dat dit de dependance van "De fundatie", het museum in Zwolle was. Ik kwam vlakbij Wijhe een meneer tegen en vroeg hem naar Elshof en wat dat precies was; hij wist het niet; had er wel van gehoord. Het bleef aan mij knagen, maar ik beperkte mij tot vandaag tot rondjes waarbij Elshof een "ver oord" bleef. Maar vandaag was het zo ver. Ik plande een wandeling vanaf de fietsenstalling van het station en we gingen op weg. De aanloop was via een reeds bekend pad en vervolgens verder richting Elshof waarbij bleek dat Roos al een deel van deze aanloop had gedaan.
Elshof, we werden door het gehuchtje ontvangen in de vlindertuin van het buurthuis. Het is een schattig, klein plaatsje. Verrassend dat het een buurthuis kent. Het maakt onderdeel uit van de gemeente Olst-Wijhe. We doorliepen de hoofdstraat en gingen via een andere, verderop ons ook bekende route terug naar de fietsenstalling en door naar de slager die vandaag zijn laatste openingsdag kende. Jammer, want hij heeft bijzonder lekkere naegelholt - waarvan we overigens al ruimschoots hebben ingeslagen - maar ook droge worst van goede kwaliteit. We kochten fors in en, naast vlees alle droge worsten die er nog waren en gingen terug naar huis voor een kop thee en het bakken van brood. Het kneden van het brooddeeg blijkt prima te gaan zonder keukenmachine. Uit de geschriften van Roos' opa, bakker heb ik opgemaakt dat je hoe dan ook bij de tweede kneding minstens 10 minuten stevig moet kneden. En inderdaad voel je dan dat de consistentie van het brood goed is. Het afbakken gebeurde samen met de kip in kookzak. Heerlijk gegeten. Het samen eten blijkt desastreus voor mijn gewicht. Moet ik wandelend wat aan doen vrees ik en gewoon matigen met nassen.

Geen opmerkingen: