24 juli 2019

Lust je nog peultjes?

Dat er zo langzamerhand ècht iets veranderd is aan ons klimaat zal toch de grootste ontkenner niet meer ontkennen. Vanmorgen vroeg ben ik aan de wandel gegaan om de middaghitte niet te hoeven trotseren zoals Roos en ik vorig jaar bij - wat later bleek - de heetste dag van het jaar met 38 graden, wèl hebben gedaan. "Is het nog niet warm genoeg", was toen ons deel toen we het einddoel hadden bereikt. Met die woorden werden we aangesproken door een meneer in zo'n rijdende leunstoel; een scootmobiel.
Bij Dick in Vaals is het nog warmer en ik hoorde van Hugo ook al dat het buiten werken, zoals hij vaak moet doen, eigenlijk niet meer te doen is; bij 38 graden met broek, shirt, helm en oranje overshirt, volop in de zon, valt niet mee?!
Al vele jaren vraag ik mij af - en zo ook hedenmorgen tijdens mijn ochtendwandeling - waarom wij als weldenkende soort niet veel en veel eerder maatregelen hebben genomen om de huidige situatie te voorkomen. De eerste aanwijzingen, zij het nog zeker geen klimaatverandering, waren er al 45 jaar geleden. Bekend was het broeikaseffect van CO2; bekend was de toename van atmosferische CO2 sinds de aanvang van de industriële revolutie in Engeland. Waarom hebben we toen niet als behoorlijk rijk land een masterplan ontwikkeld voor de ontwikkeling van duurzame energie; waarom moest het zo ver komen dat uiteindelijk China decennia later dat voortouw heeft genomen; waarom geen ontwikkelingen op het gebied van opslag van energie?
Maar zelfs nu het effect van het menselijk handelen op het klimaat niet meer te ontkennen is, gaat de mensheid, zeker hier in het westen, gewoon door. Ik heb nog niemand gehoord over het weg doen van de auto vanwege de CO2 uitstoot of niet meer te gaan vliegen. In tegendeel, het was de rechter, ja ja, de juridische macht en niet de politiek die onlangs een halt heeft toegeroepen aan de uitbreiding van wegen en industriële activiteit vanwege de groene beleidsvoornemens die halfslachtig genomen zijn door de politiek.
Het is bijzonder goedkoop om "de politiek" de schuld te geven; dat doe ik ook niet. We zijn het collectief zelf; de mensen gedragen zich collectief heel anders dan zij individueel wenselijk achten; ook in het stemhokje en zeker niet alleen in NL; overal gaan we gewoon door op de 200 jaar geleden ingeslagen weg en dat feitelijk ook nog eens steeds meer en sneller. Vorig jaar is meer CO2 uitgestoten dan ooit?! Lust je nog peultjes.
Geeft allemaal niks; moeder aarde lost ons probleem zelf wel op. 

Geen opmerkingen: