11 juli 2019

Een prachtig citaat

Dat naar mijn mening zo prachtige boek van Hermann Hesse, "Narzis en Goldmund" bevat een citaat waar ik telkens weer met begrip om moet lachen. Zeker, nu ik wat ouder en ervarener ben dan toen ik het voor de eerste keer las, tovert dat citaat ,met enige gevoelens van weemoed een glimlach op mijn gezicht.

Context is dat de intellectueel niet zo bijzondere abt Daniel een woordenstrijd tussen de briljante intellectueel Narziss en zijn meerdere, Lorenz beslist in het voordeel van de meerdere; niet omdat deze gelijk heeft, maar omdat het om "de orde" gaat.
Hier het citaat:
"En ik wens jullie jonge geleerden beiden toe, dat het jullie nooit zal ontbreken aan meerderen die dommer zijn dan jullie; er is geen beter middel tegen hoogmoed."

Ik heb vaak aan dat citaat moeten denken tijdens mijn arbeidsloopbaan. Het is zo wijs!

Geen opmerkingen: