18 november 2015

Met de flixbus naar Hamburg

Heerlijke blonde rakkers van de tap
Altijd als ik vroeg de deur uit moet heb ik een onrustige nacht. En vannacht werd die onrust nog eens in stand gehouden door een geweldige stormdepressie; het waaide als het laatste oordeel. Daarom had ik er een hard hoofd in of de NS het wel zou redden vandaag. Ik wilde met de trein van 6.29 naar Utrecht en dan met de Intercity naar station Sloterdijk waar de Flixbus naar Hamburg vertrekt. Maar de NS had op mijn traject gelukkig geen enkel probleem en liet mij gelukkig niet in de steek.
Ik had zo snel gelopen dat ik de trein van 6.13 nog haalde en zat daarom al om 7.30 uur op Sloterdijk op perron 8 in de wachtgelegenheid op Peter te wachten. Hij was ook vroeg.
Op de haltes voor de internationale bussen stonden Flixbussen naar Parijs, Brussel, Berlijn, Neurenberg en nog meer van die grote plaatsen en dat allemaal voor een appel en een ei. Keurig om 8.15 kwam ook onze bus aangereden. En direct zaten we lekker te ouwenelen over van alles en nog wat. In Groningen de eerste stop en in Leer de volgende. Waar ze het van doen is me een raadsel. De bus kwam uiteindelijk niet meer dan half vol en het kost "geen drol".
Vanaf de grens, in Duitsland werkte het internet weer uitstekend en kon ik m'n e-mail en bloggies weer bijwerken. Peter deed ondertussen een tukkie.
De reis verliep vlot zonder enige vertraging tot een half uur voor Hamburg; daar liepen we op onverklaarbare wijze in een file die zich na enige tijd weer als vanzelf oploste maar we hadden daardoor wel 25 minuten vertraging; viel dus nogal mee. Aangekomen bij het Hauptbahnhof van Hamburg zagen we een groot busstation van Flixbus. Er waren meer dan 10 perrons en je kon er alle kanten op Duitsland in en natuurlijk ook terug naar Amsterdam. Het Flixbusconcept heeft een grote vaart gemaakt in die korte tijd dat het bestaat.
We liepen via het stationsgebied naar het Hotel Ibis. Een tentenkamp met vluchtelingen stond hier; raar gezicht. Raar sfeertje hing er rond het station met veel politie; komt wellicht ook door de recente terroristische aanslagen in Parijs. Prima hotel en nadat we ons hadden geïnstalleerd gingen we wat in de buurt rondstruinen om de omgeving te verkennen en een eettentje te vinden. Nou, daar kwamen we snel van terug. Kennelijk hadden we geen beste richting gekozen voor onze eerste verkenning; ik vond al dat de sfeer niet deugde; allemaal niet-Westerse types, armoedig straatbeeld met bedelaars. Op een gegeven moment werden we op zeer opdringerige wijze benaderd door twee "dames" waar we niet van gediend waren. "Peter, we gaan hier weg", was mijn kordate conclusie en we keerden op onze schreden.
Toen we op weg waren naar het station had ik een straat gezien met leuke biertenten en restaurants. Daar zijn we neergestreken en hebben we lekker gegeten. Eerst een Erdinger van de tap en daarna een bord boerenkool met worst en gebakken aardappelen en niet te vergeten een stuk "Kasseler".
Daarna hadden we het wel gezien; moe van de reis en het vroege opstaan lag ik er vroeg in en heb tot 7 uur geslapen als de bekende os.