04 juli 2015

M'n eigen boontjes doppen

Het pelproces aanschouwelijk gemaakt
Vanmiddag kreeg ik een e-mailtje van Theo: ik heb blauwschokkers voor je. Voor wie dat niet weet, dat zijn capucijners, in dit geval dus verse capucijners, een delicatesse. Ik mailde terug: ik kom eraan, want verse capucijners, daar had ik wel oren naar; heerlijk met uitgebakken spek en gebakken aardappelen.
Theo had zowel voor mij als voor Roos een stevige hoeveelheid capucijners beschikbaar. Trots vroeg hij hoeveel ik dacht dat hij geoogst had. Ik schatte zo ergens tussen de 10 en de 15 kilogram en inderdaad, in totaal had hij 14 kilogram geplukt in drie fasen, want niet alles is tegelijk oogstbaar. Met veel zorg houdt Theo zijn tuin bij; hij is daar terecht trots op.
Het was vandaag snoeiheet en dus heb ik het klusje van het pellen maar op het balkon gedaan. Kon het niet laten om er een foto van te maken. Is een hele klus, maar zeer de moeite waard!

Geen opmerkingen: