26 juli 2015

Die Meistersinger von Nürnberg

Aan het bier in de wind op het terras. M'n haar was helemaal
door de war gewaaid!
Gisteren aangekomen in Nürnberg in de buurt van het station. Een drukte van jewelste want op het pleintje kwamen op dat tijdstip meerdere Flixbuslijnen bij elkaar en er was nogal wat vertraging dus niemand wist welke bus hij/zij moest hebben en onze chauffeur wist dat natuurlijk ook niet. Een wijze les: probeer met Flixbus te reizen zonder over te hoeven stappen! Maar Roos wist zich weer snel te oriënteren zelfs zonder gebruik van de GPS en we kwamen vrijwel direct in de onwaarschijnlijk mooi opgeknapte "Altstadt" van Nürnberg. Onwaarschijnlijk mooi, want de prachtige middeleeuwse stad is militair gesproken volstrekt zinloos in puin gebombardeerd aan het eind van WO II net als Dresden en vele andere Duitse steden; puur uit wraakzucht dus; geen teken van beschaving mijns inziens.
Uitzich vanuit het hotel
Maar op de puinhopen is veel van wat de stad sierde opnieuw opgebouwd; prachtige kerken, sfeervolle huizen; een hele straat is in volle glorie herrezen. Een sfeer die in weinig steden van ons eigen vaderland is terug te vinden was volop in de Nürnbergse binnenstad aanwezig. Wij genoten er van, ondanks de harde wind die het zitten op een terrasje met een biertje tot een hachelijke onderneming maakte want af en toe waaiden de sierplanten gewoon onderste boven.
Maar vanmorgen viel het mee; we hadden in ons peperdure hotel een kamer met prachtig uitzicht op de kerk met de twee spitsen; de klokken luidden ons wakker en we gingen aan het uitgebreide uitstekende ontbijt. Vervolgens op naar de stad en de musea.
In het Albrecht Dürer huis kijkend naar verfstoffen uit
Dürers tijd.





Eerst het Albrecht Dürer huis, het voormalig woonhuis en werkatelier van de beroemde schilder. Er was een zaal met copiën van de beroemdste schilderijen met een verhaal erbij. Het zelfportret waar Dürer op afgebeeld staat als Jezus zelve is destijds op slinkse wijze uit handen van de Franse troepen gered door de copie af te geven als het origineel. Overigens waren deze schilderijen ooit allemaal bezit van de stad Nürnberg en zijn ondanks het testament van Dürer over de westerse wereld verdeeld geworden; het Prado, Metropolian en overal elders zijn de originelen terecht gekomen.
Vervolgens gingen we naar het Fembo huis, eveneens een museum en daar kwamen we portretten van Hans Sachs tegen o.a. als de leider van de Meistersinger.
Détail ehecaroussel
Dat waren overigens geen meesterlijke zangers maar Meesters in hun vak die een wedstrijd deden op een heel ander gebied, namelijk de zang. Hans Sachs was een meester schoenmaker.
Bij onze zwerftocht verder door de stad kwamen we langs een fontein, de huwelijkscarousel die was gecreëerd met een gedicht van de beroemde Hans Sachs als inspiratiebron. De verschillende taferelen die zich (kunnen) afspelen in een huwelijk zijn in deze fontein erg fraai vorm gegeven. Niet iedereen is het daar mee eens overigens.
De opera van Wagner is gebaseerd op de figuur Hans Sachs; in deze omgeving ging deze figuur veel meer voor me leven.

Geen opmerkingen: