15 juli 2015

Belevinarium

Directeur Wim Pijbes ontvangt president Obama in het Rijks
Dat rare woord, de titel van de Blog van vandaag is gemunt door dhr Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum. Ik vond het in een artikel in de Trouw. Mijn afschuw voor die moderne musea als het Scheepvaartmuseum in Amsterdam deelt Pijbes kennelijk. Je komt in een museum om het getoonde te bewonderen en niet om je te verwonderen over c.q. te ergeren aan het spel van heen en weer rennende jongetjes die knopjes lopen te zoeken en op geen enkele manier geïnteresseerd zijn in de functie van het knopje, laat staan in het getoonde; bespottelijk gewoon om daar als volwassene tussendoor te lopen.
En dan geeft hij ook nog aan dat je het getoonde vrij mag copiëren. Helaas is daarbij het copiëren niet goed mogelijk gebleken toen ik dit Blog met een fraai zelfportret van Rembrandt probeerde op te sieren. Neemt niet weg dat ik me bevestigd voel in mijn oordeel over de modern ingerichte musea als een soort speelplaatsen voor wat oudere kinderen, de generatie die grote moeite heeft om zich op iets te concentreren anders dan wanneer het op een scherm wordt getoond en snel beweegt dan wel een hoop herrie maakt.

Geen opmerkingen: