01 december 2013

Op bezoek bij dochter en kleinkinderen

Aandachtig kijkende kleindochter aan de rijstewafel
Dat was weer een ontzettend gezellig dagje vandaag. Ik had van Arja begrepen dat we niet al om half elf voor de deur moesten staan; dat waren we ook niet van plan, maar half twaalf leek ons een prima tijd. Nou, daar was Gijs het helemaal niet mee eens; toen we arriveerden bleek dat hij al "een half uur" voor het raam had staan wachten. En toen we dan werkelijk voor het raam stonden was hij er niet meer; Evi zat in haar kinderstoel en keek met haar grote kinderogen naar die twee koppen voor het raam. Natuurlijk moest ik even zwaaien en ja hoor, zij zwaaide terug met haar hele armpje; lieverdje.
We klopten op de deur en daar stond Gijs ons enthousiast op te wachten: "daar is opa boekje, daar is Roos". Heerlijk die armpjes om je nek; hij vindt het zo fijn als we op bezoek komen en ik vind dat ook zo ontzettend leuk die kleintjes. Arja wilde net met de kids gaan eten dus zaten we om twaalf uur ook aan tafel met een broodje en een glaasje vers uitgeperst sinaasappelsap; gezond hoor dochter! De kleine Evi, inmiddels alweer 10 maanden zat te eten als een hongerige wolf; ze moet ook nog zo veel groeien en ze is al zo groot geworden; wat gaat het toch snel. Na het eten ging ze even een tukje doen. Gijs ook. Lekker kopje koffie en gebabbeld met dochter over de kinderen en over de viering van de kerstdagen. Nog een paar weken en het is weer zo ver.
Gijs leest bij het wakker worden
De kinderen werden snel weer wakker; ik hoorde niks maar Arja merkte het als goede moeder natuurlijk direct en daar kwam een wakker meiske uit bed. Meteen weer eten; een rijstewafel. Ik kon het niet laten om een aantal foto's van haar te maken (zie boven). Van die kinderen wordt in één maand meer foto's gemaakt dan in onze generatie in de hele kindertijd.
Gijs was ook wakker en zat in bed een boek te lezen dat hij van mij had gekregen: "Superworm", hij is er helemaal enthousiast over en kent de tekst uit zijn hoofd. Die boeken voor Gijs koop ik steeds bij de kinderboekenwinkel in Utrecht. Daar krijg ik telkens kennelijk zo'n goed advies want Gijs is aldus Arja steeds erg enthousiast over de boeken. Alleen "De Wortelkindertjes" daar heeft hij absoluut geen belangstelling voor, maar ja, die heb ik ook zelf uitgezocht omdat mijn eigen kinderen daar zo gek op waren. "Komt nog wel", aldus Arja.


Geen opmerkingen: