03 december 2013

Naar de Lepelaarsplas

Van vogeldagboek.nl heb ik deze prachtige foto van de brilduiker geplukt.
Vanmorgen weer om 5.00 uur opgestaan. Eigenlijk veel te kort geslapen want ik moest gisteravond het brood nog afbakken.
We zouden vogels gaan kijken bij de Oostvaardersplassen, om precies te zijn de Lepelaarsplas bij Almere. Dus met de trein naar Almere Centrum. Op de GPS had ik nog een waypoint staan van de vogelhut waar ik vorige winter met Adriaan een aantal keren vogels heb gekeken. Dus eigenlijk konden we er vlot naar toe lopen. Alleen was er een wisselstoring zodat we over de heenreis wat lang hebben gedaan; maar een kniesoor die daar om treurt. Onderweg vast een bakkie koffie; ik had een thermosfles met dat bruine vocht meegenomen. Het was een wandeling van zo'n drie kwartier voordat we bij de vogelhut waren. En daar was helaas niet zo gek veel te zien. Het was prachtig weer en op een eilandje in de plas stonden twee aalscholvers met uitgespreide vleugels de veren te drogen zoals dat ali's (uitdrukking van Ab en Dick) betaamt. Verder nog een kuifeend en een zwaan. Het was wel leuk om daar zo met z'n tweetjes in die hut te zitten, opnieuw aan de koffie en knagend aan een bammetje met gebakken ei.
Samen vogels kijken vanuit de Lepelaarshut
Na een poosje weer terug naar station Almere Parkwijk, een stuk dichterbij en makkelijker voor een volgende keer. We liepen langs een vaart met vogels en natuurlijk even kijken. We zagen een onbekende vogel, een eend met een donkere kop en twee witte "wangen", een korte snavel, witte vleugels, hals en borst en een donkere bovenkant. Thuisgekomen kon ik hem thuis brengen als een brilduiker, volwassen mannetje, een wat schuwe vogel, zoals we al hadden gemerkt. Die blijft nu wel "hangen", d.w.z. dat ik hem een volgende keer wel herken. Leuke hobby dat vogelen, alleen hindert die kijker me bij het wandelen.

Geen opmerkingen: