06 december 2013

De afgelopen honderd jaar in Iran

Een heel prettige manier om geïnformeerd te raken over een bepaalde periode is toch wel in de vorm van een roman. De Lanny Budd serie is daarvan een voorbeeld; hierin wordt de aanloop naar WO I en de geschiedenis daarna inclusief zelfs een stuk van de koude oorlog beschreven. "Het ijzig hart" van Almudena Grandes beschrijft van binnenuit wat de Spaanse burgeroorlog voor de bevolking van Spanje heeft betekend. Jean Auel beschrijft op zeer toegankelijke wijze hoe het leven in de pre-historie geweest zou kunnen zijn. Ik vind dat een prettige vorm van geschiedenisles.
En zo las ik in één adem het boek "Eskandar" van de hand van Siba Shakib. Het geeft op bijzonder boeiende wijze inzicht in de geschiedenis van Iran vanaf het moment dat daar aardolie wordt ontdekt. Net als Lanny Budd komt de hoofdpersoon, Eskandar, genoemd naar koning Alexander, de Macedonische wereldveroveraar, overal op het juiste moment en maakt daardoor alles mee. De positie van de vrouw in Iran komt goed uit de doeken; familieverhoudingen en andere maatschappelijk interessante zaken. Ik kan dit boek van harte aanbevelen; ik las het niet voor niets in één adem uit. Bij toeval kwam ik het tegen in de bieb van Bilthoven.

Geen opmerkingen: