30 september 2013

Terug uit Madeira

Zojuist zijn we teruggekeerd van een weekje in de zon; Madeira, hotel Florasol in de hoofdstad Funchal. Leuke binnenstad, maar verder wel erg veel lawaai en stank van het verkeer. We hebben eerst een georganiseerde tour over de oostkant van het eiland gedaan. Een gids/chauffeur vertelde honderduit over het eiland en intussen werden we van attractie naar attractie gereden. Het was net zo hilarisch als mijn reis van enkele jaren geleden naar Nieuw Zeeland; parkeerplaatsen met grote aantallen bussen en nog veel grotere aantallen toeristen natuurlijk. Bij een fabriek waar van riet allerlei mandjes en dergelijke werden gemaakt; vervolgens een forellenkwekerij; een rotspiek  waarvanuit een fraai aangelegd wandelpad voerde naar de volgende piek. We kregen ruimschoots de tijd om alles te bekijken. Een paar leuke plaatsjes met nog bouwsels uit de veertiende eeuw toen de Portugezen het eiland gingen bewonen. In Santana hebben we fantastisch gegeten; Machico was een leuk plaatsje. Op grond van deze toch hebben we de volgende dagen met het OV het eiland geĆ«xploreerd en de verplichte lavada wandeltocht gelopen. Ook hier grote aantallen groepen van toeristen die met een georganiseerde tour, met gids het eenvoudig begaanbare (zeer goed beveiligde!) langs peilloze diepten voerende pad bewandelden; we haalden telkens groepen in. Hoewel ik behoorlijk hoogtevrees heb, ging het prima dankzij de adequate beveiliging met een stevig draadwerk. Ook bezochten we een bekende vallei, de curral das freiras, een plek waar gevluchte slaven in het verleden een veilig heenkomen vonden en waar nonnen ooit bij een vijandige aanval de kerkschatten hadden veilig gesteld. En natuurlijk een dag lekker in de zon gelegen en lichtelijk aangebrand. De laatste dag was volstrekt verregend, maar dat vonden we prima. Lekker lezen op het balkon. En de terugweg was als vanouds weer eens vreselijk vertraagd zodat we niet om 22.30 maar pas om 1.50 uur vertrokken. Zojuist, om 6.29 konden we op station Schiphol inchecken. Lekker weer thuis.