29 september 2013

Onderwijs en onderzoek

Ergens op mijn stapel met "rijpende" stukken heb ik ook altijd uit kranten en tijdschriften gescheurde artikelen waar ik nog eens een Bloggie over wil schrijven. En zo vond ik een artikel over bezuinigen. Aan hoogleraar Financiƫle economie Sylvester Eijffinger werd de vraag gesteld waarop vooral niet moet worden bezuinigd. Hij noemt onderwijs en onderzoek; deze zijn van cruciaal belang voor de toekomstige verdiencapaciteit van ons land. Daar heeft hij ongetwijfeld gelijk in. Wat dan wel een verdraaid belangrijke maar tevens nieuwe component daarin zou moeten zijn dat er vanuit de centrale overheid ook sturing kan worden gegeven aan de specifieke instroom van studenten voor de verschillende studierichtingen. Wat moeten we in dit land met een hoog opgeleide "beroepsbevolking" die met tienduizenden tegelijk communicatiewetenschappen, psychologie of filosofie hebben gestudeerd. Dit soort opleidingen moet qua capaciteit worden aangepast aan de behoefte van de maatschappij. Technische vakken staan volledig in de pishoek, te moelijk, dus weinig belangstelling van de kant der instromende studenten. Stimuleer deze studies op creatieve wijze; beloon bijvoorbeeld goede studieresultaten en stuur slechte studenten in een vroeg stadium weg. Pas dan kweek je verdiencapaciteit denk ik met mijn boerenverstand.
Ik zou dus sterk willen pleiten voor het doen passen van de behoeften van de maatschappij aan het studie aanbod met een adequate studie-beloningsstructuur. Daarbij hoort met nadruk ook een kwaliteitsbeleid. En dan kunnen we internationaal weer meedoen zoals onze oosterburen.
Ik denk overigens dat dergelijke maatregelen budgettair neutraal of zelfs met minder kosten zouden kunnen worden doorgevoerd. 

Geen opmerkingen: