17 september 2013

Michel de Klerk: de Gaudi van NL

Monument voor "De Dageraad". Verplichte kost
voor architecten in opleiding
Was ik enkele maanden geleden op bezoek geweest bij "Het Schip", een blok huizen, gerealiseerd in de 20-er jaren van de vorige eeuw, daar was ik vorige week, met de architectuur-excursie o.l.v. vriend Peter C. in het project "De dageraad", eveneens een bouwproject ter verheffing van de arbeidersklasse, net als het blok van "Het Schip" in de Spaarndammerbuurt. In beide projecten was de veel te jong overleden architect Michel de Klerk betrokken. Ik meen zelfs dat hij geheel verantwoordelijk was voor de realisatie van "Het Schip".
Als landhuizen gerealiseerde arbeiderswoningen
Peter liet mij in het (voordien mij onbekende) project van de bouwvereniging Dageraad een stel als landhuizen gebouwde arbeiderswoningen zien; heel bijzonder. Deze moeten voor de simpele lieden die daar destijds mochten intrekken een heel bijzondere ervaring zijn geweest. Nu zijn het voor de bewoners lastige huizen; kleine raampjes zoals destijds gebruikelijk en waarschijnlijk ook kleine ruimten binnen. Terecht is het project van De Dageraad tot monument benoemd en mag er niets aan veranderd worden. Fijn dat ik het heb mogen zien. En daar waar toch veel van wat Peter mij vertelde via het ene oor het andere uit ging, is Michel de Klerk blijven hangen vanwege zijn wel heel bijzondere bouwwerken. Hij had de Gaudi van NL kunnen worden wanneer hij daarvoor de tijd had gekregen; hij werd slechts 39 jaar.

Geen opmerkingen: