25 augustus 2024

Knielen op een bed violen

 Daar lees ik voor het eerst iets over de schrijver van in de titel genoemd boek. Allereerst lees ik tot mijn verbazing dat genoemd boek een bestseller is geworden en dat terwijl ik er absoluut niet doorheen kwam, in tegendeel ik werd gewoon ongedurig en boos over dat - in mijn ogen - ongehoord stomme gedrag van de hoofdpersoon, naar ik nu begrijp, de vader van de schrijver Jan Siebelink. Evenals Jan Wolkers neemt zijn vader een belangrijke rol in zijn literaire productie, naar ik begreep bij Siebelink zelfs uitsluitend. Hoe je dat voor elkaar krijgt begrijp ik niet, getuigt toch wel van een diepe bewondering of wellicht verwondering over dat zotte gedrag van iemand die zijn hele gedrag laat bepalen door iets dat hem van buiten wordt opgelegd, het zwaar protestantse geloof. Maar Jan was daar kennelijk ook niet vreemd aan, beschreven wordt zijn gedrag binnen het atheïstische gezin waarin hij in gebed verzonken zelfs werd geplaagd door de aanstaande schoonvader die expres lawaai ging maken. Ik moet bij het schrijven hiervan gewoon grinniken, dat zou ik overigens als aanstaande schoonvader uit respect nooit gedaan hebben.
Maar Jan Siebelink lijdt heden ernstig onder zijn eigen zwaarmoedigheid door het verlies van zijn geliefde echtgenote, hierover een liefdevol geschreven verslag in de bijlage van de Volkskrant van 17 augustus.

Geen opmerkingen: