15 augustus 2024

Naar Haus Ternell met Robert

Heerlijk gegeten in Höfen

Afgelopen week had ik wat zitten appen met Robert, hij was met vakantie in Frankrijk en ik vertelde hem dat Frankrijk voor mij het vakantieland bij uitstek was geweest in mijn jonge jaren en zonder bijbedoeling vertelde ik hem dat ik die oude plekjes daar nog wel eens een keer terug zou willen zien. En van het een kwam het ander en uiteindelijk spraken wij af om een paar dagen samen op stap te gaan en dat werd dan wel niet de Dordogne maar een ander gebied waar ik zulke fijne herinneringen aan heb, de Hoge Venen met de beek "de Helle" als centraal punt. En zo stond Robert vanmorgen al om 7 uur voor de deur en na een kop thee vertrokken we richting Eupen en streken we neer bij Haus Ternell voor koffie en Robert zelfs al voor een biertje.. En daarna de wandeling die ik in gedachte had, via de afdaling langs de beek van Ternell door naar de Helle en dan richting van dat fraaie plekje waar ik zelfs een keer heb overnacht met Hugo toen hij 9 jaar oud was in een mini-tentje, gisteren precies 31 jaar geleden, maar dat wist ik niet hoor, zag het genoteerd op de oude kaart die ik onlangs weer had gevonden.
De afdaling vond ik schitterend en ging me goed af dankzij de sticks die ik op krachtig advies van Asbjörn had aangeschaft. Zonder die sticks had ik het niet gered denk ik achteraf. Eenmaal bij de Helle ging m'n hart open, wat fantastisch om dit weer te hebben gezien, zal ongetwijfeld de laatste keer zijn geweest, maar een goed afsluiting. Het mooie plekje hebben we niet bereikt, we zijn over de verharde weg terug gelopen naar Ternell en hebben een geopend restaurant gevonden in Höfen meen ik. Heerlijk gegeten en een dame heeft van ons de foto gemaakt terwijl we aan het bier zaten. Had trouwens heel anders kunnen aflopen, want ik nam een slok en voelde op tijd dat er een insect meekwam doch razendsnel had ik die weer uitgespuugd; het was een wesp. Had verkeerd kunnen aflopen?! Nou ja, dat was niet het geval, wij reden door naar Kalterherberg om in hotel Hirsch neer te strijken, maar buiten "de waard" gerekend, of beter gezegd, buiten het overmatig toerisme van tegenwoordig, het hotel zat vol, gebeurde vroeger werkelijk nooit! Door gereden naar Verviers, België en een zeer genoeglijke avond doorgebracht op het terras met allerlei snacks en een biertje. Robert, sportief als hij is, ging nog naar de sportfacility en het zwembad terwijl ik wat lag te lezen. Goed geslapen.