24 augustus 2024

De trein heeft hulp nodig

Voorpagina Volkskrant 22 augustus

 In de volkskrant van 22 augustus las ik de hulpkreet van NS als kop bij een foto van een conducteur bij een vertrekkende trein. Het gaat niet goed met het personenvervoer met de trein. Er is sprake van een aantal knelpunten van zowel technische als personele en financiële aard. Het onderhoud van treinen en infrastructuur loopt vast door oplopende achterstand en daardoor de betrouwbaarheid van het product, vertraging, uitval en dat is niet best voor het imago waardoor reizigers afhaken en meer gebruik maken van de auto, de dood in de pot. Er is ook te weinig deskundig technisch personeel, een probleem dat zich in vele takken van nijverheid speelt. 
Allereerst begrijp ik niet goed hoe ons politiek voornemen tot transitie in het kader van de klimaatproblematiek niet heeft ingegrepen en het OV meer tot steun is gekomen, overigens vooral ook een keuze van het "grote" publiek, kortom, wijzelf. Het OV wordt in de ogen van de steeds rijker wordende bevolking meer en meer beschouwd als ondermaats en vooral voor de armeren onder ons. Je ziet ook dat de eerste klas delen van de treinen nauwelijks meer bezet zijn waar vroeger de bovenklasse plaats nam. En jongeren kiezen niet meer voor technische beroepen maar liever voor communicatiewetenschappen, psychologie e.d. of voor het rondbrengen van pizza's terwijl voor de technische invulling  buitenlands personeel wordt aangetrokken, eufemistisch bestempeld als "arbeidsmigranten". Het stemt mij treurig dat ik gaandeweg het mij zo geliefde OV langzaam maar zeker naar de verdommenis zie gaan terwijl het bij uitstek een instrument is in de energie-transitie. Kijk eens naar een rij auto's al dan niet in de file; strijk en zet dat er vrijwel altijd slechts 1 persoon gebruik maakt van deze voorziening terwijl in trein, bus of tram honderden of duizenden vervoerd kunnen worden, per kop veel minder energie verbruikend. Helaas zie ik ook veel bussen en treinen met zeer lage bezetting. Gelukkig kunnen we dat nog in stand houden in ons landje, maar ik zou zo graag zien dat de NS niet meer een bedrijf in nood is en dat onze technische opleidingen wat meer gevuld waren en vooral werknemers zouden produceren waar we als maatschappij ook wat aan hebben en wat minder van die marketing gasten met hun "branding" en andere zogenaamde toevoegingen aan ons oververzadigde consumentisme, jich!

Geen opmerkingen: