27 juni 2024

Solastalgie

Het is een nieuw woord, gemunt door milieudenker Glenn Albrecht. Ik vond tijdens een zoektocht naar wat natuurfilosofie nu precies behelst, de website van filosofie.nl met daarop een artikel over deze hoogleraar in ruste.
Solastalgie staat voor de pijn die iemand kan voelen wanneer hij of zij geconfronteerd wordt met verlies of verval van een bekend deel van je omgeving, voor mij inderdaad een heel bekend gevoel. Ach, welk een weemoedig gevoel komt over mij wanneer ik de oude dia's bekijk van de plek waar ik met mijn vader 's-morgens in alle vroegte in een visbootje zal te praten terwijl we naar het dobberjte staarden. Wanneer ik in de trein richting Purmerend rijd kom ik langs dat oude plekje waarvan niets meer iszoals het destijds was. Tja, "Alles geht vorüber", maar het woord solastalgie past hier naadloos op.

Geen opmerkingen: