13 juni 2024

Geen markt op donderdag

Terwijl ik gisteren met vriend Dick in Limburg had gewandeld had Roos kilometers verslonden rond Lochem. Ik was vanuit Maastricht doorgereden naar Wijhe en had onderweg de achterkant van m'n oogleden bestudeerd en kwam na ruim drie uur reizen best uitgerust bij Roos, maar ze had geen zin om vandaag weer aan de wandel te gaan. Ze stelde voor om naar de markt in Deventer te gaan om kaas te kopen, prima idee, "pakken we ook de saucijzenbroodjes mee", dacht ik. We gingen eerst naar de openbare bibliotheek voor een pitstop, maar niet alleen dat; Deventer staat bekend als een boekenstad en dat spiegelde zich af in die bibliotheek, geweldig overzichtelijk opgestelde boeken van velerlei Schnitt. Ik stelde Roos voor om hier lid te worden en zo zou geschieden. Ze bestelde direct een boek van Tsjechov voor mij. Sinds Tolstoj wil ik me "op de Russen storten", wat een prachtige literatuur komt daar vandaan. Uitgeverij van Oorschot heeft een enorme serie als Russische bibliotheek uitgegeven in de jaren 70, daarvan wil ik lezen.
Daarna naar de markt, die er niet was har har. Op station Wijhe ging ik door naar Bilthoven, morgenochtend weer vroeg op en naar Wijhe, gaan we samen aan de wandel. 

Geen opmerkingen: