19 juni 2024

Je leeft slechts één keer

Hoe oud zal ik zijn geweest toen ik mij voluit realiseerde dat het leven eindig is, althans voor een persoon. Het enige dat je bij de geboorte meekrijgt betreft de absolute garantie dat je zult sterven; zo prachtig verwoord in de cantate van Bach: "Es ist der alte Bund, Mensch Du musst sterben!". Toen ik mij dat in de volle breedte besefte was ik rond de 35, rond de tijd dat ik het vaderschap begon te genieten. Ik besloot toen om de versnelling nog wat op te voeren teneinde zo veel mogelijk uit dat ene leven te halen. Dat betekende voor mij overigens vooral om veel te lezen, muziek te beluisteren en te wandelen en het liefst meerdere dingen tegelijk zoals per trein reizen en intussen muziek te luisteren en/of te lezen. Het vullen van het geheugen was voor mij een vreugde.

Geen opmerkingen: