24 juni 2024

Slechts alles

Hier in het bos heb ik zo mijn favoriete bankjes; bij het heideveldje, "ons bankje" bij het zandje en het bankje bij de mierenhoop waar Roos 15-16 jaar geleden in gesprek kwam met Rudolf van Hengel, de man achter de Mierenwerkgroep waar mijn gang door de natuurorganisaties mee begon.

Peinzen over wat "kennis" voor mij betekent, dit naar aanleiding van mijn gesprek met dochter Arja deze week. Vandaag viert zij haar 38e verjaardag, waarmee ik rekenkundig precies tweemaal zoveel jaren tel. En ja, in die tijd heb ik erg veel kennis opgedaan.
We spraken over de voortgang van haar oudste, Gijs die vooral in rekenen en wiskunde is geïnteresseerd en minder in biologie en geschiedenis. "Wat heb je daar aan?", vroeg ze zich af toen ik zei dat dat allemaal zo interessant was. Ik illustreerde dat het hebben van zo veel kennis juist zo'n vreugde voor me was.

En nu zit ik mij dat heel diepgaand te realiseren dat die enorme bak kennis die ik in de loop der jaren bij elkaar gelezen en anderzins verzameld heb "slechts alles" voor me betekent.

Geen opmerkingen: