22 juni 2024

Lijkt wel als in de Fränkische Schweiz

Lang geleden was ik met Roos op wandelvakantie in Beieren, in de Fränkische Schweiz een fijn deel van Duitsland. Toevallig waren we daar in de "kersentijd", overal boomgaarden met volop kersen. Zelfs de vogels lusten geen kersen meer, zo grappen wij; ik heb me inderdaad ook nooit zo tegoed gedaan aan kersen. Vanwege alle "gewasbeschermingsmiddelen", oftewel landbouwgif heb ik de laatste jaren zelden kersen gegeten, maar daar heb ik met het bereiken van de 76-jarige leeftijd verandering in aangebracht. Heb dit jaar alweer veel kersen gegeten en vanmorgen ben ik speciaal voor de kersen naar de lokale kwekerij van Westeneng bij Bunnik gegaan om kersen te kopen en om te vragen wanneer er weer pruimen zijn. Ik werd geholpen door zoon Westeneng en bestelde een kilo kersen à 7 euro: "wilt u er een paar proeven?", vroeg hij vriendelijk en overhandigde een bosje van drie kersen. Precies op het juiste moment geplukt, een ras van zachte, ouderwets zoete en rijpe kersen, zo lekker had ik nog niet eerder kersen gegeten, ik denk zelfs niet daar in Beieren. Ik moest er dan ook beslist een bloggie aan wijden.

Geen opmerkingen: