21 juni 2024

Je hebt me altijd goed gediend

Zittend op de rand van m'n bed, het boek van Marli Huijer nog opengeslagen ontsnapten deze woorden aan de haag van mijn tanden terwijl ik tevreden over mijn stevige kuiten wreef:"We zijn er goed vanaf gekomen" schoot het door mij heen, het lichaam, de tempel van je ziel, wees daar zuinig op en wees dankbaar. Het leven is zo'n prachtig geschenk.
Vanouds zijn mijn gedachten al heel lang behoorlijk filosofisch en dat terwijl ik de opmerking van Maarten 't Hart dat filosofie en flauwekul niet voor niets allebei met een f beginnen eigenlijk wel terecht vond. 
Van de moderne filosofen als Nietzsche of erger nog, Peter Sloterdijk begrijp ik niet veel, echter wel van die klassieken als Epicurus en Epictetus, zij formuleerden helder en eenduidig wat essentieel is in een menselijk bestaan. Overigens word ik mij daar nu pas in mijn ouderdom bewust van, ik dacht al veel langer en uit mezelf langs hun lijnen.

Geen opmerkingen: