30 januari 2024

Singer museum plus 10 km

 

Vond dit een van de fraaiste werken


Gisteravond bedacht ik mij dat ik wel eens naar het Singer museum kon gaan, ligt in Laren, goed bereikbaar vanuit station Hilversum Mediapark. Eerst maar eens een tijdslot reserveren, was snel gepiept en best nodig want toen ik vanmorgen na de treinrit en de aanloopwandeling in het museum aankwam was het behoorlijk druk. Het was dan ook een verrassende tentoonstelling, mijn buurvrouw had mij daar terecht op attent gemaakt door een folder bij mij op de deurmat te leggen: Tentoonstellin"Frisse Wind", veel impressionistisch werk uit de noordelijke streken van Europa. Nederland, Duitsland en Denemarken waren ruim vertegenwoordigd. Daar waar veel bezoekers vooral de toelichtingen bestuderen beperk ik mij vooral tot het bekijken van het werk en te zien of ik het kan plaatsen maar vooral om het tot me door te laten dringen. De tentoonstelling was ontzettend uitgebreid, zaal na zaal met veelal prachtige schilderijen. Bekende namen als Leo Gestel, Jan Sluijters, maar ook Max Liebermann en Corinth. Zelfs Anton Mauve hing tussen de impressionisten. Max Liebermann behoort tot de door mij zeer bewonderde schilders, zijn schilderij van de 12-jarige Jezus in de tempel vind ik meer dan schitterend en allerminst impressionistisch maar vooral gedétailleerd en van een overdonderende schoonheid. Maar de hier getoonde schilderijen haalden het toch niet bij het genoemde, leek meer Max Kliedermann, wel heel erg impressionistisch. Neemt niet weg dat ik geweldig heb genoten van zowel de tentoonstelling als van de wandeling, bij elkaar toch weer 10 km. Ben vast van plan om deze tentoonstelling nog een keer te gaan bekijken, moet het mooi weer zijn voor de wandeling, een fijne combinatie en lekker in de buurt. 

Geen opmerkingen: