16 november 2019

Voor op de fiets bij m'n vader

Affiche van een concert van Ella Fitzgerald
met het Oscar Peterson trio
Afgelopen donderdag waren Roos en ik bij een speciale gelegenheid van het Rijksmuseum. Een veertigtal conservatoren van verschillende afdelingen vertelden over de verzamelde spullen en stonden open voor vragen. Zo waren we bij een inrichting van een kamer uit de 17e eeuw, oorspronkelijk uit Amsterdam en bij de sloop ten behoeve van de Raadhuisstraat vrijgekomen. Een kamer die na een lange reis en depots uiteindelijk hier in het Rijks prachtig is opgesteld. Zou je anders achteloos aan voorbij zijn gegaan maar nu hebben we aandachtig staan kijken en luisteren.
Op een andere afdeling werd gesproken over wat moderne kunstwerken. Daar lag in een vitrine een foto van Ella Fitzgerald, de beroemde jazz-zangeres. Een aankondiging van een concert dat zij gaf samen met het Oscar Peterson trio. Het was een concert dat ik waarschijnlijk samen met mijn vader heb bijgewoond. Mijn vader was gek op jazz muziek en met name van de heldere muziek van het Oscar Peterson trio. Wanneer die optraden in Amsterdam dan wilde hij daar heen. Niet in zijn eentje en mijn moeder wilde kennelijk niet, dus werd ik opgetrommeld en mocht ik mee. Ik herinner me nog dat ik dan voor op de fiets, op de stang mee reisde. En die concerten herinner ik me nog wel degelijk en zeker met Ella! Ze zong de sterren van de hemel en stond daar bij te zweten als een otter, net als de zeer adipeuze Oscar zelf.
Roos maakte een foto van mij terwijl ik naar de affiche voor dat concert sta te kijken.

Geen opmerkingen: