24 november 2019

De boom met het gat

De boom met het gat.
Links onder de zwam.
Al zo lang als ik in Bilthoven woon - en dat is vanaf 1980 - staat in het Houdringhebos een beuk met een gat. Vroeger kon ik het niet laten om er een tak in te steken; als ik me goed herinner heb ik er zelfs wel eens een stuiver in gestopt. En die boom staat er nog steeds, maar .... Vandaag zag ik dat er een forse zwam op de onder kant van de stam groeide; het einde is nabij!
Dat appte ik met foto dan ook aan Joke met wie ik zo vaak in dit bos heb gewandeld. Ik herinner me nog dat er een boom was omgewaaid en dat ze die als tweejarige benoemde als "boom bom". Toen die boom was verzaagd en weggehaald merkte zij op: "boom bom eg". Ook onweer karakteriseerde ze op haar tweejarige wijze met: "bom in lug". Maar nu antwoordde ze per app als nuchtere biologe: "kringloop van het leven, zo gaat het nu eenmaal", geen rekening houdend met de gevoelens van haar nostalgische vader har har.
Ach ja, ze heeft natuurlijk gelijk; alles gaat over, panta rei.

Geen opmerkingen: