20 juli 2013

Dat is toch geen ontbijt?!

Een poosje geleden, op het station Utrecht CS, in de ochtendspits werd ik aangesproken door een colporteur met pakjes van het één of ander:"wilt u een ontbijt meneer?" Ik keek verbaasd naar het pakje; een kartonnen pakje, met een vrolijke tekening erop. Verontwaardigd reageerde ik:"dat is toch geen ontbijt!" Kennelijk volstrekt obsoleet mijnerzijds. De trouwe lezers van dit Blog weten natuurlijk dat ik al sinds jaar en dag zelf mijn brood bak; eerlijk gezegd vind ik brood van de bakker om de hoek, laat staan van de supermarkt, helemaal niet lekker. Veel te zacht; goed om als visdeeg aan je haakje te dienen. Wel het brood van de reformwinkel, maar vooral wat ik zelf maak, van volkorenmeel uit Groningen.
Maar nu hoorde ik vandaag van een voormalig bakker die gestopt was vanwege sterk terug lopende omzetten, dat brood "uit" begint te raken. In plaats daarvan "eten" veel mensen inderdaad zo'n drinkontbijt van de voedingsindustrie. Ik betwijfel sterk of dat erg gezond is. Eerlijk gezegd vind ik het op de markt brengen van dit soort producten ronduit misdadig, net als sigarettenverkoop.

Geen opmerkingen: