12 augustus 2012

Pâté de foie gras

Pâté de foie gras
Deze lekkernij leerde ik kennen bij mijn eerste vakanties in de Dordogne, ergens halverwege de jaren 70. In Le Bugue was een wekelijkse markt en daar stonden allerlei lieden met hun zelfgemaakte waren. Ik kocht wat blikjes met conserven van gans en was direct onder de indruk van de smaak. Pâté de foie gras spande de kroon. In die tijd nog met een stevige hoeveelheid truffel erin. Dat is nu over; truffel is duurder dan edelmetaal heb ik begrepen en dus slechts weggelegd voor de rijkeren onder ons.
Ganzenlever kocht ik wel eens bij de Hanos en op advies van een professionele kok bewaarde ik het ingevroren in stukjes en at ik het rauw; met wat fijn zout smaakte dat prima overigens. Maar ..... afgelopen 1 augustus waren Roos en ik in hotel restaurant "Het Boschhuis" in Ter Apel en daar zag ik, bij het ontbijt, een enorme boekenkast met kookboeken, waaronder "Het groot pâté boek" van de hand van Friedrich Ehlert et.al. met daarin een recept van Pâté de foie gras. Mijn enthousiasme was groot en we waren nog niet thuis en ik had een exemplaar besteld via www.boekwinkeltjes.com de onvolprezen leverancier van tweedehands boeken. En nu is het er van gekomen en heb ik met de ingrediënten die ik in huis had en een foie gras van eend bij de Hanos vandaan, een pâté de foie gras gemaakt. En hij smaakt fantastisch.

Geen opmerkingen: