30 augustus 2012

Nederland in twaalf moorden

De drie Blokkers, schrijvers van het boek

Bij het teruglezen van mijn Weblog viel het mij op dat ik zo veel boeken heb gelezen de afgelopen tijd. Eigenlijk vroeg ik mij af waar ik daar de tijd voor had gevonden want ik maak me zo druk als een klein baasje; ik reis van hot naar haar en wandel me suf. En daar zit hem natuurlijk de kneep. Beladen met mp3-spelertje en boeken breng ik mijn treintijd door. Dus al met al zit ik gemiddeld per dag heel wat te lezen. Ook nu weer een bijzonder boek dat gaat over de volksmentaliteit van "de Nederlander" door de eeuwen heen. De drie schrijvers Blokker, vader Jan en twee zonen hebben op bijzondere maar ook bijzonder kritische wijze een aantal episodes aan de hand van moorden en een zelfmoord (van Speijk) geanalyseerd. De overeenkomst tussen de Hoekse en Kabeljauwse twisten en de merkwaardige Velser veldslag tussen Ajax en Feijenoord aanhangers wordt geanalyseerd. De "heldenverering" van van Speijk, Jan Pieterszoon Coen en Colijn wordt op vileine wijze gefileerd. En natuurlijk de grote nationale schande van de moorden op de gebroeders de Witt en Oldenbarnevelt en de dubieuze rol van "de Oranjes" bij deze moordenc.q. terechtstellingen. Heel interessant om te lezen en echt een aanradertje. Tevens een fraaie illustratie van hoe de kijk op de geschiedenis in de tijd verandert. 

Geen opmerkingen: