28 juni 2012

Het vaam van Claes van Kieten

Deze "paddestoel" van de ANWB vertegenwoordigt een paar belangrijke plekkies uit mijn jeugd; ik kwam hem tegen toen ik op weg was naar Peter C. Penningsveer, waar ik zo rond m'n dertiende jaar met m'n vriend Bram kwam. Hij kende die plek omdat zijn grootouders daar in de buurt woonden. We huurden daar bootjes om gewoon lekker op het water te zijn; we roeiden op de Mooie Nel en we vingen jonge meerkoetjes door er hard achteraan te roeien en ze in de boot te scheppen. Later kwamen we er met onze meissies; geen meerkoetjes meer zal ik maar zeggen. Nog later, in 1972 kwam ik een keer in Spaarnwoude in het kader van een auto-rally met m'n werk, m'n eerste baan bij de VU. Wij hadden nog geen auto; ik had niet eens een rijbewijs en daarom reden we mee met collega Jan Verhoef, later hoogleraar microbiologie in Utrecht. Wat ik van die rally nog weet is het kerkje van Spaarnwoude. Daar was het vaam van Claes van Kieten, een reus met een legendarische spanwijdte die is afgezet in de muur van het kerkje. Moet ik weer eens heen; mijn vriend Peter C. woont daar vlakbij.

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk!

B