18 juni 2012

Buiten speel dag 2012



Huib en ik hebben deze week een wandeling gemaakt van station Hillegom naar station Sassenheim, een leuke wandeling langs de oude trekvaart van Leiden naar Amsterdam, langs het oude station van Lisse, inmiddels restaurant "de verloren koffer"  en door een moerasgebied, beheerd door het Zuid Hollands Landschap, langs de herstelde ruïne van kasteel Teylingen, laatste verblijf van Jacoba van Beieren (weet u nog, van de Hoeksche en Kabeljauwsche twisten). En ten slotte natuurlijk door Sassenheim. Daar was een hele heisa met een afgezette weg en een heleboel mensen op de been, vooral kinderen en ouders. Aan één van de moeders vroeg ik of het de laatste schooldag was of sportdag. Maar nee, het was de buitenspeeldag. Net als destijds bij de kinderactiviteiten op Strabrecht waren er meer ouders op de been dan kinderen. Het enige wat ik miste was een EHBO post of misschien zelfs wel een ambulance met draaiende motor (ironisch bedoeld har har). Helaas is het een bijzonderheid wanneer kinderen buiten kunnen spelen. Misschien was het zelfs voor hun ouders al vrij bijzonder om buiten te kunnen spelen. In mijn jeugd was iedere dag buitenspeeldag; overigens ook in de jeugd van mijn kinderen want wij hadden een heel grote tuin. Er is toch wel veel verdwenen door de huidige zeer prominente aanwezigheid van de auto. Voor kinderen is deze wereld toch wel erg zonderling geworden feitelijk.

Geen opmerkingen: