Een nieuwe theorie omtrent de ineenstorting van de Twin Towers na de aanslag op 11 september luidt dat gesmolten aluminium van de vliegtuigen reageerde met het water van de blusinstallaties; de reactie van het aluminium met het water leidde tot een explosie die de ineenstorting van de gebouwen veroorzaakte.
Het is een merkwaardige gedachte dat aluminium, dat vele toepassingen kent als constructiemateriaal, zo onedel is dat het in metallische vorm explosief kan reageren. Zuiver aluminium reageert niet alleen met water maar in de praktijk vooral direct met zuurstof, waarbij een verder lucht- c.q. zuurstof ondoorlatende laag ontstaat die verder reageren, (noem het roesten) voorkomt. Daardoor kun je metallisch aluminium gebruiken; vroeger had je zelfs pannen die van aluminium waren gemaakt!
Bij het aan elkaar lassen van stalen rails van de tram wordt (of werd?) gebruik gemaakt van die chemische energie die in zuiver aluminium "verborgen" zit; een mengsel van poedervormig ijzeroxide (eigenlijk gewoon ijzerroest dus) en poedervormig metallisch aluminium wordt om de te smelten plek gebracht en vervolgens wordt de reactie op gang gebracht. Hoe dat laatste gaat weet ik niet, maar vermoedelijk door verhitting.
Ik wist dit uit "de boekjes" en heb het één keer ook mogen aanschouwen tijdens een nachtelijke reparatie aan het tramspoor ergens in Amsterdam; een witgloeiende bol rond de twee aan elkaar te lassen stukken rails, die daarbij aan elkaar smolten.
Het lijkt me dan ook een heel aannemelijke theorie dat de staalconstructie van de Twin towers door het chemisch effect van het aluminium de genadeslag heeft gekregen, nu alweer 10 jaar geleden. Wat is de wereld er daarna overigens anders uit gaan zien.
Het is een merkwaardige gedachte dat aluminium, dat vele toepassingen kent als constructiemateriaal, zo onedel is dat het in metallische vorm explosief kan reageren. Zuiver aluminium reageert niet alleen met water maar in de praktijk vooral direct met zuurstof, waarbij een verder lucht- c.q. zuurstof ondoorlatende laag ontstaat die verder reageren, (noem het roesten) voorkomt. Daardoor kun je metallisch aluminium gebruiken; vroeger had je zelfs pannen die van aluminium waren gemaakt!
Bij het aan elkaar lassen van stalen rails van de tram wordt (of werd?) gebruik gemaakt van die chemische energie die in zuiver aluminium "verborgen" zit; een mengsel van poedervormig ijzeroxide (eigenlijk gewoon ijzerroest dus) en poedervormig metallisch aluminium wordt om de te smelten plek gebracht en vervolgens wordt de reactie op gang gebracht. Hoe dat laatste gaat weet ik niet, maar vermoedelijk door verhitting.
Ik wist dit uit "de boekjes" en heb het één keer ook mogen aanschouwen tijdens een nachtelijke reparatie aan het tramspoor ergens in Amsterdam; een witgloeiende bol rond de twee aan elkaar te lassen stukken rails, die daarbij aan elkaar smolten.
Het lijkt me dan ook een heel aannemelijke theorie dat de staalconstructie van de Twin towers door het chemisch effect van het aluminium de genadeslag heeft gekregen, nu alweer 10 jaar geleden. Wat is de wereld er daarna overigens anders uit gaan zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten