20 april 2011

Mitsgaders

Het was in de eerste weken van mijn studententijd; als student scheikunde had je iedere middag practicum. Dat was een gezellige boel met al die studenten onder elkaar. Iedereen werd toen nog lid van een studentenvereniging; ook ik was lid van de vereniging Liber. Bij het corps werd je in de groentijd kaal geschoren; dat hoefde niet bij Liber. Maar natuurlijk zaten er ook een paar van die kaalkoppen bij ons bij het practicum. Dat het er in het corps anders aan toe ging hoorde ik al snel van Iwan, een medestudent dus. Wat ik mij vooral herinner is dat ook hij verbaasd was over de "deftige woorden" die de corpsleden gebruikten zoals het woord "mitsgaders". Ik kende dit woord evenmin maar vond het zo bijzonder dat ik het altijd onthouden heb. Mijn latere schoonvader kende het woord wel; hij kende het van de prijslijst van de oude tolwegen. En daarvan staat er eentje opgesteld langs de Kromme Rijn, vlakbij Utrecht. Inderdaad, die vermeldt dat: "voor rijtuigen of voertuigen met twee wielen, mitsgaders sleden, voor elk aangespannen paard, muilezel, ezel of runderbeest", 8 centen tol moet worden betaald.

Geen opmerkingen: