27 april 2011

De schoonheid van architectuur

Van mijn vriend Peter C heb ik geleerd om zonder voorbehoud naar gebouwen te kijken. Niet of ze mooi zijn of lelijk, maar hoe een gebouw tot stand is gekomen, in welk tijdsgewricht, onder welke invloeden, met welke materialen. Wat is of vooral, wat was er revolutionair in die tijd. Dat is voor een leek heel moeilijk te bepalen.
Een per definitie modern gebouw heb ik de afgelopen maanden zien verrijzen in de universiteitswijk De Uithof, hier in de buurt van de Bilt. En ik heb met verwondering gekeken naar zowel het tot stand komen maar vooral naar het eindresultaat. Ik kan helaas een plaatje dat ik tussentijds in de bouw heb geschoten niet meer terugvinden. Dus nu een kleine serie foto's die na de realisatie zijn gemaakt.




Of het revolutionair is kan ik niet beoordelen. Neemt niet weg dat ik onder de indruk ben van de materiaalkunde die het mogelijk maakt om een dergelijk gebouw te realiseren.

Geen opmerkingen: