22 april 2024

Reformwinkel in de Zocherstraat

 

Zuurdesembrood met ham en ei,
een traktatie!

Lien en ik waren ooit begonnen op een nauwelijks te verwarmen zolderkamer op de Overtoom, 4 trappen op en uitzicht op de Hollandsche manege. Soms kon je de paarden zelfs buiten zien trainen. Eenmaal een eigen huishouding vloog bij ons de margarine eruit en kwam de roomboter erin, toen was ik al erg op voedsel gericht. In de buurt, in de Zocherstraat was een Reformwinkel en daar kocht ik Dr Vogelbrood, een zuurdesembrood waar vooral ik gek op was, met ham en gebakken ei vond ik dat een traktatie. Mijn grootmoeder Mien had een Duitse achtergrond en at altijd zuurdesembrood, "Eifeler" meen ik, heb dat bij bezoek aan Duitsland vaak gescoord en wanneer mijn verre Duitse achternicht Gerti naar NL kwam nam ze altijd een "Duits brood" voor me mee.
En dan nu heb ik eindelijk weer toegang tot een origineel smakend zuurdesembrood, en nog wel zelf gemaakt ook dankzij recept en desem van Anna. Heb nu dan ook ham en eieren op zo'n boterham gedaan en een foto gemaakt voor deze blog.

Geen opmerkingen: