30 april 2024

Een bijzondere familiekroniek


 Deze blog betreft een leesadvies voor een bijzonder boek, het was mij ontgaan dat het hier om een vrij bekend boek ging maar Roos gaf resoluut aan dat ik het zeker mee moest nemen ter lezing toen wij het aantroffen in het meeneem-biebje hier in de buurt, het boek met de titel "Het lot van de familie Meijer". Het gaat over een Joodse familie, het boek is historisch gezien verdeeld in grote stappen en begint in 1871 dus zo rond of vlak na de oorlog tussen Pruisen/Duitsland en Frankrijk die merkwaardig genoeg eindigde in een overwinning van de Duitsers. Het verhaal speelt zich overigens grotendeels in Zwitserland af, het betreft een Joodse familie in Zwitserland. Het loopt door tot de gruweltijd van 1945 die overigens heel prudent wordt behandeld door de schrijver.
De vorm van het boek is in die zin bijzonder dat er telkens in het verhaal een niet lijflijk bestaande figuur voorkomt, "oom Melnitz", die als een soort "zie je wel" de geschiedenis van het Joodse volk voorhoudt aan de familieleden. Eerst had ik dat niet door, maar gaandeweg werd dat duidelijk. Verder is het een ongehoord afwisselend en boeiende beschrijving wat er allemaal gebeurde rond en in de familie. Ik heb het boek met veel genoegen gelezen. Ik vergeet de schrijver te noemen:  Charles Lewinsky.

Geen opmerkingen: