25 april 2024

Julian Barnes

 


Zo'n dikke 20 jaar geleden kreeg ik als leesadvies de Engelse schrijver Julian Barnes. Ik heb destijds ook vast wel een en ander van hem gelezen maar dat is onder het stof van de tijd in het geheugen wat op de achtergrond geraakt. Maar onlangs kwam ik zijn naam weer tegen in zo'n buurtbiebje met "neem maar mee". Het boek "Alsof het voorbij is" nam ik mee en inmiddels heb ik het zelfs twee keer gelezen, ik snapte het eind niet en dat intrigeerde me toch wel. Het is een interessant levensfilosofisch boek en betreft het proces van vele decennia na de jeugd geconfronteerd worden met zaken die ernstige consequenties hebben. Een vrij boosaardige brief die bij de hoofdpersoon na 40 jaar ook hard aankwam ook al had hij  hem zelf geschreven. En de confrontatie met de feiten 40 jaar later kwam hard aan. Dat werd op schitterende wijze beschreven in dit boek dat door de Volkskrant wordt gekwalificeerd als: "Superieur gecomponeerde roman", misschien wat overdreven, maar zeker een leesadvies!

Geen opmerkingen: