09 augustus 2023

Het eeuwige leven?!

 Van twee kanten, van Pieter en van Hugo kreeg ik via WhatsApp een link naar een rapport over het verband tussen de potentiële lengte van het menselijk leven en lichaamsbeweging, c.q. wandelen onder de omineuze titel: "hoe meer je loopt, hoe langer je gemiddeld leeft". Natuurlijk weet ik al sinds jaren dat lichaamsbeweging en verstandig eten goed voor je gezondheid zijn en ging er eerlijk gezegd wel van uit dat iedereen die af en toe iets leest daarvan op de hoogte was, maar helaas wijst de praktijk anders uit. Maar nu dan dit rapport dat vooral op mijn lachlust werkte vanwege de precisie waarmee het verband werd gelegd met het aantal stappen dat een mens doet en de kans om aan hart- en vaatziekten dood te gaan, maar vooral ook de relatie tussen de verlenging van je levenskans om ouder te worden; 15% bij elke zoveel extra stappen. Hugo concludeerde al dat ik waarschijnlijk het eeuwige leven had waarop ik de vergelijking maakte met het verhaal van Achilles en de schildpad: "aan de finish staat toch echt magere Hein op je te wachten"; es ist der alte Bund, Mensch Du muszt sterben, zoals Johann Sebastian prachtig heeft getoonzet in de Actus tragicus. Wandelen is gewoon lekker, in de stilte van de natuur, helemaal de menselijke maat, je voelt je er prettig bij en dat moet toch vooral het doel zijn, iedereen leeft precies de tijd van het leven, ik zeg vaak: "een leven duurt precies een leven en maak er daarom het beste van", wandelen, lezen, lekker eten en je innerlijke rust zoeken, dat zijn de essenties en wandelen vormt daar een belangrijk onderdeel van, je kunt er lekker bij contempleren! 

Geen opmerkingen: