07 augustus 2023

De stem van Kathleen Ferrier

 Als jong kind al was ik onder de indruk van de stem van deze veel te jong overleden Engelse zangeres. Op m'n buik gelegen luisterde ik met m'n oor in de buurt van de luidspreker van de "radio-distributie" bij mijn oma wanneer er liederen van haar werden uitgezonden, dat herinner ik me met zekerheid hoewel ik in die tijd misschien pas een jaar of zes was. Mijn vader vond haar stem ook prachtig en had mij daar ongetwijfeld van verteld en ook van haar voortijdig sterven, wat natuurlijk indruk op mij maakte destijds. Maar ook heden nog vind ik haar stem heel bijzonder en met name wanneer het liederen van Mahler betreft. "Das Lied vond der Erde" heb ik voor het eerst gehoord in een NLse uitvoering tijdens de zondagmiddag uitzending van de KRO, pakweg 40 jaar geleden, ik vond dat schitterende muziek. En toen ik die jaren later hoorde in de beroemde uitvoering onder leiding van Bruno Walter, dirigent en persoonlijk vriend van Mahler geweest met Kathleen als contra alt realiseerde ik me ten volle dat zij de perfecte uitvoering had gezongen.
Als kind had ik nog de fantasie dat het zo jammer was dat het bijzondere timbre van Kathleens' stem met haar sterven ook onherroepelijk verloren was gegaan. In mijn kinderlijke fantasie bedacht ik dat je uit de bestaande opnames wellicht stukjes tape kon knippen en aan elkaar plakken om alsnog haar stem in nieuwe muziek te horen, kinderlijke fantasie natuurlijk. Maar nu las ik in de krant dat het met AI, )Artificial Intelligence) mogelijk is om de menselijke stem te emuleren en dat er zelfs muziek wordt geproduceerd waarin niet meer te horen is dat het niet origineel door de aangegeven zanger is gezongen. Meteen dacht ik aan de stem van Kathleen, maar hoopte toch stilletjes dat deze blasfemische actie harentwege achterwege zouden blijven.

Geen opmerkingen: