18 augustus 2019

Honingijs maken

Op wonderlijke wijze loopt mijn keukenkastje met broodbeleg langzaam maar zeker vol met potjes honing die ik van deze en gene krijg. Imkeren is kennelijk best een populaire hobby, maar de hoeveelheden honing die daarmee worden verzameld zijn te groot om door een particulier te worden weggezet. 
Ik ben een behoorlijk gebruiker van honing; met name mijn befaamde rozijnen/notenbrood bevat nogal wat van dit natuurlijke zoetmiddel. Het gaat mij vooral om de aromatische elementen en minder om het zoetend vermogen. Maar inmiddels heb ik zo veel van dit lekkers staan en daarnaast nog zo veel ganzeneierdooier (mooi scrabblewoord!) dat ik in overleg met Roos heb besloten om eens te proberen honingijs te maken. 
Eerst maar eens een recept/voorschrift maken dat ik ga proberen uit te voeren. De basis is mijn ervaring met frambozenijs.

250 ml melk, 250 ml room in steelpan tot lauw verwarmen; 
In een beker 1 koffielepel maizena mengen met twee schepjes suiker, droog roeren, scheutje melk/room mengsel om op te lossen. Toevoegen aan de rest van het melk/roommengsel. (louter voor het bindend vermogen).
150 gram honing in de mengkom van de staafmixer, equivalent van 6 eidooiers aan ganzendooiers. Met de garde enkele minuten stevig roeren inclusief maizena-mengsel. Dan het verwarmde melk/room mengsel beetje voor beetje toevoegen en mixen. Door een puntzeef halen; bleek niet echt nodig.
Nu alles overdoen in een pannetje en op laag "vuur" voortdurend roerend tegen de kook aan brengen. Totdat de "vla" aan de lepel blijft kleven (Term van Escoffier), niet aan de kook brengen! Vervolgens af laten koelen, eerst op de aanrecht en vervolgens in de koelkast.
50 minuten in de ijsmachine en overdoen in een bak - even proeven! - en in de vriezer verder laten uitharden.

PS De volgende dag geproefd en het was toch lekker! Volgende keer met frambozen mengen; kan wel een zuurtje gebruiken voor de smaak, maar honing als zoetmiddels werkt prima.

Geen opmerkingen: