07 augustus 2019

De flitspuit

Zo zag "onze" flitspuit er ongeveer uit.
Onlangs kreeg ik een oud exemplaar van het Historisch tijdschrift te pakken met daarin een verhaal over "Silent Spring" en de oorzaak van deze publicatie: het insectenverdelgingsmiddel DDT. Destijds - en ik spreek over nog niet zo heel lang geleden - werd dit middel beschouwd als een wonder waarmee de wereld vrij gemaakt kon worden van insecten, die beestjes waar je alleen maar last van kon hebben, dacht men toen kennelijk?!.
DDT kwam zelfs bij mijn kritische vader binnen; de flitspuit werd gehanteerd wanneer er last was van muggen. Ik herinner me nog die karakteristieke lucht van dit gif.
Pas in 1963 werd door een publicatie van Rachel Carson duidelijk dat hiermee niet alleen insecten werden gedood maar dat het hele ecosysteem naar de knoppen ging. Toen pas veranderde er iets.
Wie van mijn generatiegenoten herinnert zich die flitspuit nog?

Geen opmerkingen: